Usein kysyttyä - Tarkastusmaailma

Olemme koonneet tälle sivulle yleisimmät kysymykset Kiwa Tarkastusmaailma -palvelusta.

Usein kysyttyä

  • Voinko varata tietyn tarkastuspäivän ostovaiheessa?

    Voit varata haluamasi päivän tarkastukselle. Tarkastuspäivää ei voi varata kahdelle seuraavalle viikolle, koska tarvitsemme aina hieman aikaa asiantuntijan ajan varaamiseen. Jos tarkastuksella on hyvin kiire ja tarvitset tarkastuksen lähipäiville, pyydämme että olet yhteydessä asiakaspalveluumme. Tutkimme, onko tarkastusajankohta mahdollinen. Jos toivomasi tarkastuspäivä ei sovi asiantuntijallemme, sovimme kanssasi toisen päivän tarkastukselle.

  • Miten ostan palveluita Kiwa Tarkastusmaailmasta?

    Voit hankkia palveluita yhtä helposti, kuin hankkisit tuotteita mistä tahansa tuote-verkkokaupasta. Ainoa rajoittava asia on, että tilauksia voivat tehdä vain y-tunnuksen omaavat yritykset tai yhteisöt, esimerkiksi taloyhtiöt.

    Valitse ensin toivomasi palvelu, ja mene sen jälkeen viimeistelemään tilaus ostoskoriisi. Voit hankkia useampia palveluita kerralla ja määrittää tarkastuksille eri tarkastuskohteita ja yhteyshenkilöitä. Tarkastajamme on teihin yhteydessä ennen tarkastuskäyntiä ja sopii tarkemman ajan tapaamiselle kohteessa tai paikan, josta avaimet voi hakea. Tilaukset maksetaan laskulla, jonka toimitamme tarkastuksen jälkeen. Saat laskun sähköpostiisi, toimittamaasi verkkolaskutusosoitteeseen tai postitse antamaasi osoitteeseen.

    Jos tarkastuksen tilaus tuntuu verkossa vaikealta, voit aina tehdä tilauksen myös asiakaspalveluumme puh. 010 521 600 (ark. 8-16) tai fi.asiakaspalvelu@kiwa.com.

  • Minulla ei ole yritystä tai taloyhtiötä, jolle laskun voisi osoittaa. Voinko hankkia palveluita?

    Valitettavasti palvelemme verkkokaupassamme tällä hetkellä vain y-tunnuksen omaavia yrityksiä ja yhteisöjä.

  • Tarvitsen palvelun jo lähipäivinä. Mitä teen?

    Jos tarvitset palvelun jo lähipäivinä, pyydämme sinua olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme varata henkilöresurssin kohteeseesi nopeammin.

  • Olen jo Kiwa Inspectan yritysasiakas. Miten pystyn ostamaan palveluita vuosisopimushinnoin?

    Mahtavaa, että olet jo asiakkaamme. Tutkimme aina, onko verkkokauppatilauksen tehneellä asiakkaallamme voimassa olevaa vuosisopimusta ja laskutamme sopimuksen ehtojen mukaisesti, ylimmillään kuitenkin verkkokaupassa esillä olevan hinnan mukaisesti. Voit toki antaa asiasta tietoa viestikentässä tilausvaiheessa.

  • Mitkä ovat sopimusehtonne?

    Yleiset myynti ja sopimusehtomme löydät täältä. Pääset hyväksymään ehdot, kun etenet ostoprosessissa ostoskorin kautta tilaukseen.

  • Miten voin laskea matkakustannukset ennen ostoa?

    Yleensä lyhyet matkat (alle 20 km) paikalliselta toimistoltamme kohteeseen autolla kuuluvat tarkastuksen hintaan. Jos tarkastuskohde sijaitsee kauempana, veloitamme matkustusajasta tarkastajan tuntikulun (80 eur) alkavalta tunnilta.

     

    Asiakkaamme ei tarvitse laskea matkakustannuksia ennakkoon, koska hyväksytämme kustannukset ennen toimitusta joko soittamalla tai sähköpostitse. Voit tämän jälkeen päättää, haluatko tilata palvelun tai perua sen. Emme veloita perumisesta peruutuskuluja.

  • Haluan peruuttaa tilaukseni tai muuttaa sitä. Miten toimin?

    Voit peruuttaa tai muuttaa tilaustasi viimeistään päivää ennen tarkastusajankohtaa. Jos haluat muuttaa tilaustasi, soita tai lähetä sähköpostia asiakaspalveluumme tai ole yhteydessä suoraan tarkastajaan.

  • En ole itse paikalla tarkastuskohteessa tarkastuspäivänä. Miten toimin?

    Tarkastuksen tilaajan ei tarvitse olla paikalla kohteessa tarkastuksen aikana, mutta meidän on tarkastuksen suorittaaksemme päästävä käymään kohteessa. Voit antaa oven avauksen toisen henkilön tehtäväksi tai viestiä tarkastajallemme mistä voimme lainata avaimet. Veloitamme avainten noudosta ja palautuksesta tarkastajan tuntiveloituksen 80 eur/tunti.

  • Miten palvelu toimitetaan oston jälkeen?

    Saat heti tilauksen tehtyäsi sähköpostitse ilmoituksen tilauksen vastaanottamisesta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä ja sopii tarkemman ajan kohdekäynnille sekä ennakkotöille (esim. asukaskyselyille). Saat laskun sähköpostiisi, toimittamaasi verkkolaskutusosoitteeseen tai postitse antamaasi osoitteeseen.

  • Minkälainen tarkastusraportti on?

    Tarkastusraportit noudattavat tarkastus- ja kuntotutkimusalan ohjeita ja standardeja. Jokaisen raportin sisältö on uniikki, mutta raporttien rungot noudattavat aina samaa kaavaa. Tarkastusraportissa on ensin lueteltu kohteen lähtötiedot, sitten kohteen havainnoista tehdyt johtopäätökset ja sen jälkeen yksityiskohtainen lista tarkastettavista kohteista havaintoineen. Tärkein kohta raportissa ovat johtopäätökset, jossa tarkastaja tuo esille asiakkaan toiminnan kannalta olennaisimmat asiat.

    Tässä esimerkki asbestikartoituksen sisällysluettelosta:

    1. 1 Yhteenveto
    2. 2 Yleistiedot
      2.1 Tutkimuksen tarkoitus, lähtötiedot ja rajaukset
      2.2 Tutkimusmenetelmät ja raportin laadintaperusteet
    3. 3 Asbestikartoitus
      3.1 Materiaalit, jotka eivät sisällä asbestia
    4. 4 Muut haitalliset materiaalit
      4.1 PAH-yhdisteet
      4.2 Raskasmetallit
      4.3 Muut havainnot
      4.3.1 Öljyhiilivedyt
    5. 5 Rakenneavaukset
    6. 6 Asbesti-inventointi
    7. 7 Työskentely- ja viranomaisohjeita
    8. 7.1 Lait, asetukset ja ohjeistukset
  • Miten tulkitsen tarkastusraportin löydöksiä?

    Tarkastusraporttimme on pyritty luomaan mahdollisimman kansantajuisiksi. Tärkeimmät huomiot löytyvät johtopäätökset -osiosta, jossa tarkastaja on pyrkinyt tuomaan esille tilaajan ja tilan käyttäjän toiminnan kannalta tärkeimmät havainnot ja niiden johtopäätökset. Tarkastusraportti voi tuntua ajoittain hyvinkin tekniseltä ja se saattaa sisältää useita vakavankuuloisia huomioita, mutta kokenut tarkastaja tuo kaikki merkittävät havainnot esille yhteenvedossa, jolloin hän osaa myös jättää asiakkaan kannalta merkityksettömät asiat huomiotta.

    Tarkastajamme käy asiakkaan pyynnöstä tarkastusraportin läpi puhelimitse, online-palaverissa tai kohdekäynnillä veloituksetta. Asiakkaalla on myös mahdollisuus pyytää asiantuntijaa esittelemään raportin esimerkiksi taloyhtiön hallitukselle tai yhtiökokoukselle, jolloin veloitamme tarkastajan tuntiveloituksen koko työajalta, mukaan lukien matka-ajalta.  

     

  • Mitä lisäpalveluita Kiwa Inspectalla on tarjolla?

    Kiwa Tarkastusmaailmasta voi tällä hetkellä tilata vain muutamia tarkastuksia, kaikki palvelut on esitelty www.kiwa.com/fi -sivustollamme. Kiwan Inspectan palveluvalikoimaan kuuluu laaja valikoima tarkastuksia, kuntotutkimuksia, sertifiointi- ja arviointipalveluja ja koulutuksia.

  • Miten tarkastusten laskutus tapahtuu?

    Palvelun tilaajalta kysytään laskutustiedot osana tilausprosessia. Saat laskun toivomallasi tavalla sähköpostitse, verkkolaskuna (oletuksena) tai postitse antamaasi osoitteeseen.

  • Pitääkö lasku olla maksettu ennen tarkastuksen toteutusta?

    Laskutamme palvelun vasta tarkastusraportin toimittamisen jälkeen. Laskuissa on 14 päivän maksuaika, ellei asiakkaan vuosisopimuksessa toisin ole sovittu.

  • Sain tarkastusraportin. Haluaisin lisätietoa sen yksityiskohdista.

    Jos olet tarkastusraportin tilaaja, voit olla yhteydessä joko tarkastajaan suoraan tai asiakaspalvelukeskukseemme, josta yhdistämme sinut oikealle henkilölle. Annamme lisätietoja vain raportin tilaajalle, emme esimerkiksi sen haltijalle.

  • En ole tyytyväinen palveluun tai tarkastusraportin sisältöön. Mitä teen?

    Jos palvelumme ei toimi sovitusti, toivomme että olet viipymättä yhteydessä asiakaspalveluumme puh. 010 521 600 tai fi.asiakaspalvelu@kiwa.com, niin yhdistämme teidät oikean henkilön puheille. Teemme kaikkemme asian korjaamiseksi. Jos lähetät meille sähköpostia, liitäthän siihen tietoa tilauksesta, esimerkiksi tilaajan nimen ja tilausnumeron, niin pääsemme perehtymään vikatilanteeseen.

  • Olen unohtanut salasanani. Miten toimin?

    Tässä ohje salasanan palauttamiseen:

    1. Mene kirjautumissivulle sivun ylälaidasta ”Kirjaudu”.
    2. Valitse kirjautumisikkunan alaosasta linkki ”Unohditko salasanasi?
    3. Kirjaa käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi.
    4. Lähetämme sinulle sähköpostitse salasanan uusimislinkin
  • Olen unohtanut käyttäjätunnukseni. Miten toimin?

    Voit käyttää käyttäjätunnuksenasi sähköpostiosoitettasi. Jos et muista mitä sähköpostiosoitetta olet käyttänyt tiliä luodessasi, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Etsimme tilisi nimelläsi ja y-tunnuksella. Jos tili löytyy, resetoimme salasanan ja saat sähköpostiin linkin uuden salasanan luomiseen.

  • Haluan päivittää oman asiakastilini tietoja. Miten toimin?

    Kirjaudu omalle asiakastilillesi sivun ylälaidasta ”Kirjaudu”.  Valitse ”Asiakastiedot”. Pääset editoimaan henkilö- ja laskutustietojasi.

  • Mistä saan listan kaikista tilaamistani palveluista?

    Saat ajantasaisen listan tilaamistasi palveluista yksityiskohtaisine tietoineen kirjautumalla omaan käyttäjätiliisi ja valitsemalla ”Tilaukset”.

  • Olen hukannut tarkastusraportin. Miten saan uuden?

    Olemme lähettäneet raportin sähköpostiisi. Voit pyytää kadonneen raportin tilalle uuden asiakaspalvelukeskuksestamme fi.asiakaspalvelu@kiwa.com.

  • Miten saan palvelusta kuitin kirjanpitooni?

    Palvelumme ei sisällä kuitin tulostusmahdollisuutta, koska kaikki palvelumme laskutetaan asiakkailtamme. Saat laskun sähköpostiisi, toimittamaasi verkkolaskutusosoitteeseen (oletus) tai postitse antamaasi osoitteeseen. Jos laskusi on hukkunut, voit pyytää uusintalähetyksen asiakaspalvelukeskuksestamme.

  • Miten suljen asiakastilini?

    Pystyt sulkemaan asiakastilisi lähettämällä siitä pyynnön asiakaspalveluumme fi.asiakaspalvelu@kiwa.com. Pyynnön on tultava sähköpostista, jota on käytetty palvelun luomisessa.

  • Mihin tarvitsette yhteystietojani?

    Tarvitsemme yhteystietosi palvelun tuottamista ja laskutusta varten. Säilytämme tilaustietosi laissa määrätyn ajan kirjanpidossamme.

  • Mihin henkilötietorekisteriin tietoni tallentuvat?

    Kiwa Tarkastusmaailma -sivuston välittämät tiedot tallennetaan tietosuojakäytäntömme mukaisesti Tarkastus-, testaus- ja sertifiointitoiminnanohjaus -rekisteriimme ja viestintärekisteriimme.

  • Voinko halutessani poistaa henkilötietoni rekisteristänne?

    Sinulla on oikeus tarkistaa tai korjata tietoja tai kieltää tiedotusviestit henkilörekisteriimme tallennetuista tiedoista. Lisätietoa löydät tietosuojakäytäntömmesivulta.

Tutustu tarkastuksiin